פגם טכני ופגם מהותי – סוגיות בדיני מכרזים

בית משפט לעניינים מנהליים אינו משמש "ועדת מכרזים עליונה" ואינו מחליף את שיקול דעתה של הועדה בשיקול דעתו. הביקורת השיפוטית של בית המשפט המנהלי בענייני מכרזים, מתמקדת בבחינת החלטות ועדת המכרזים בראי כללי המשפט המנהלי, לרבות: בחינת סמכותה העניינית של הועדה; התנהלות בהתאם לעקרון הסבירות; ושקילת שיקולים עניינים בלבד. בין היתר, על בית המשפט לבחון את השאלה, האם נפל בהחלטות ועדת המכרזים פגם, אשר אינו עולה בקנה אחד עם עקרונות דיני המכרזים הציבוריים, כפי שאלו נקבעו בחקיקה ובפסיקה. נקודת המוצא בבחינה זו היא, כי "רק סטייה מהותית מעקרונות יסוד של ניהול מכרז תקין תצדיק התערבות שיפוטית בהחלטות הוועדה … בית המשפט מבחין בהקשר זה בין פגמים מהותיים במכרז, הפוגעים בשוויון ובתחרות ההוגנת בין המשתתפים, לבין פגמים טכניים שנעשו בתום לב, ואשר אין בהם די לפגוע בעקרונות היסוד של דיני המכרזים.

תקנה 20(א) לתקנות העיריות (מכרזים) תשמ"ח – 1987, קובעת, כי ועדת המכרזים רשאית לפסול את הצעתו של מציע שבכוונתו להליך את הוועדה שולל על ידי שגיאות שנעשו במתכוון או על ידי תכסיסים בלתי הוגנים, בזו הלשון: "היה לוועדה, לאחר עיון במסמכי המכרז, יסוד סביר לחשוד שכוונתו של בעל מסמכי המכרז הייתה להוליך את הוועדה שולל, על ידי שגיאות שנעשו במכוון, או על ידי תכסיסים בלתי הוגנים, רשאית היא – לאחר שנתנה לבעל מסמכי המכרז הזדמנות להביא טענותיו – להחליט שלא לדון עוד במסמכי המכרז שהוגשו על ידו."

לא כל פגם בהכרח יביא לפסילת ההצעה. פגמים טכניים אשר גלויים על פני הדברים ואין בהם כדי לפגוע בעקרון השוויון לא יביאו לפסילת ההצעה. גם פגמים הנושאים אופי מהותי, לא יביאו לפסילה אוטומטית של ההצעה, על אף שבעיקרון זו תהה נקודת המוצא. ככל שימצא כי הפגם המהותי נבע מטעות בתום לב ואין הוא עלול לגרום להפרת עקרון השוויון ועקרון ההגינות העומדים בלב ליבם של דיני המכרזים, כי אז תלויה ההחלטה בנסיבות של כל מקרה ובית המשפט לא ימהר להתערב בשיקול הדעת שהפעילה ועדת המכרזים בנדון כל עוד החלטתה אינה שרירותית או בלתי צודקת בעליל. 

מכאן נשאלת השאלה אלו טעויות באות בגדר "טעות סופר" או בגדר "טעות טכנית" וכיצד ניתן לתקנן. 

לשאלה זו נדרש בית המשפט העליון בעע"מ 11572/05 טלדור מערכות מחשבים, בקובעו שם: 

"השאלה היא, כמובן, אילו טעויות באות בגדר המונח "טעות סופר" וכיצד ניתן לתקנן. בעניין זה נקבע בפסיקתנו כי ניתן לתקן טעויות אשר ניכר בהן כי הן נפלו בתום לב וכי הן בעלות אופי טכני. לטעות סופר תיחשב טעות שתהא ברורה על פניה ואשר תיקונה אינו מצריך חקירה מעמיקה. כמו כן, הטעויות שניתן לתקן הן טעויות שאינן יורדות לשורש העניין ושאינן פוגעות בכללי היסוד של שיטת המכרזים. בעניין זה יש לבחון במיוחד אם תיקון הטעות מקנה יתרון בלתי הוגן לאחד המשתתפים באופן הפוגע בצורה משמעותית בעיקרון השוויון ….." 

נקבע אפוא כי "פגם טכני" או "טעות סופר" הינם פגמים המלמדים על טעות הקלדה ו/או טעות טכנית שניתן להבחין בה בקלות בבחינת טעות בולטת על פניה שאיננה מצדיקה בירור עובדתי ובחינה מעמיקה של השאלה האם נפלה טעות בהצעה בתום לב ואם לאו. 

משרדי שימש יועץ משפטי לחברת התאמה השמה ומידע בע"מ (אשר מוזגה לתוך חברת T&M), העוסקת בתחום האבטחה והניקיון וליווה עשרות רבות של מכרזי עיריות, מועצות, מוסדות השכלה גבוהה, מכרזי משרד הבטחון ומתקני אבטחה, ובעל ניסיון ומומחיות בתחום המכרזים וייצוג בעתירות מנהליות. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן